Hoe creëer je betrokkenheid bij je webinar?

Webinars en online talkshows zijn niet meer weg te denken in de communicatiemix. Betrokkenheid kan je stimuleren door de kijkers te voorzien van informatie die voor hun van toepassing is. Maar hoe creëer je optimale betrokkenheid? Bekijk onze 6 tips!
 

Betrek de kijkers

Online kennis overbrengen is géén eenrichtingsverkeer. Natuurlijk voorziet u de kijkers van belangrijke informatie, waarbij het voor de kijkers belangrijk is dat het webinar aantrekkelijk blijft om te blijven volgen. Dit doet u door gebruik te maken van verschillende online interactieve tools, bijvoorbeeld de chat of een poll. Ook kan het helpen om vlak voor de online-uitzending gebruik te maken van het versturen van een actieve mail of een belletje te plegen met de kijkers. De interactieve tools bieden de kijkers de kans om vragen te stellen en te beantwoorden. Hierdoor krijgt u ook de mogelijkheid om te evalueren op uw webinar. Door de kijkers te laten zien dat u actief bezig bent met het verzamelen van feedback, zorgt u ervoor dat de kijker zich gehoord en betrokken voelt. Feedback is een belangrijk aspect, waarmee u uw webinar naar een hoger niveau kan tillen!

Bij een online Algemene Ledenvergadering of een online Algemene Vergadering van Aandeelhouders, wordt het als prettig ervaren om gebruik te maken van een stemmingssysteem. 

Selecteer uw gespreksleider

Uw kijkers betrekken bij uw webinar is een essentieel onderdeel, maar een bijpassende dagvoorzitter/host gebruiken voor uw webinar is nog belangrijker. Uw host zorgt ervoor dat uw tafelgasten op hun gemak zijn, de juiste onderwerpen besproken worden, de mensen thuis gehoord worden en dat alles is goede banen verloopt. Een host kan een expert zijn binnen uw vakgebied of een professional. Daarnaast werkt Webinary samen met een aantal dagvoorzitters en helpen wij u graag verder met het zoeken van de perfecte dagvoorzitter die past bij uw webinar! 

Structuur en duidelijkheid

Als kijkers van te voren duidelijkheid krijgen over hoe het programma gaat verlopen en welke onderwerpen er besproken worden, kunnen zij zich hier goed op voorbereiden. Wat zorgt voor structuur en duidelijkheid bij de organisatie en de kijkers. Dit kunt u heel makkelijk bieden door:

  • Aan te geven hoeveel tijd het onderwerp/ de opdracht gaat kosten
  • Wanneer je hen terug verwacht in de uitzending
  • Duidelijk de opdracht/vraag aangeven
  • Duidelijk aangeven wat voor soort antwoorden je verwacht op jouw vraag
  • Aangeven wat de uitkomsten van de vragen, poll uitslagen of opdrachten voor inzichten geven

Doseer de kennis

De betrokkenheid van de kijkers wordt versterkt bij het delen van de belangrijkste informatie. De sprekers van uw webinar beschikken over veel kennis van het desbetreffende onderwerp. Wat inhoudt dat uw sprekers eindeloos over dit onderwerp kunnen doorpraten, waardoor luisteren naar uw webinar erg vermoeiend kan worden. Dit kan als gevolg hebben dat de kijkers niet alle informatie tot zich hebben kunnen nemen. Hierdoor is belangrijk dat de sprekers de essentie van het verhaal duidelijk aan bod brengen. Om de essentie van uw verhaal te verwoorden, zijn er een aantal vragen die  kunnen helpen, namelijk; “Wat wil ik vertellen?” en “Wat raakt daarbij de kern?”. De rest van de informatie kunt u op een interactieve manier verwerken in bijvoorbeeld een opdracht, quiz, poll vraag etc.

Pas actief leren toe

De focus van uw kijkers wordt versterkt door activerende werkvormen te gebruiken tijdens uw webinar. Het is van belang dat het doel van uw webinar daarin goed aan bod blijft komen. Dit kunt u versterken door gebruik te maken van verschillende actieve werkvormen, namelijk;
  • Een online kenniscarrousel
  • Online break-out ruimtes
  • Een online photobooth
  • Een online opdracht 
  • Een online escape room
  • Een quiz

Beloning

Er zijn betaalde webinars, maar er zijn ook webinars waar je gratis toegang voor krijgt. Bij beide soorten webinars is het belangrijk dat je de kijker specifiek aantoont wat ze ervoor terugkrijgen. Een beloning zoals een certificaat, accreditatie punten (als dat van toepassing is op uw webinar) of een goodiebag, kan een motivatie zijn om uw webinar te volgen. Allerlei soorten motivatie kunnen worden ingezet. Zorg ervoor dat je de motivatie gebruikt die van toepassing is op jouw webinar. Waardoor je het doel bereikt!

Gerelateerde artikelen

Webinar en bereikbaarheid

Highlights:

Samenwerkingen:

Vraag een offerte aan